Sok kicsi sokra ment – mesterképzések a DUE-táborban
Még csak néhány éve vezettük be a mesterképzéseket, de ez az újításunk is kezdi megtalálni a maga helyét abban a nagy rendszerben, amit DUE-tábornak hívunk. Idén Balatonkenesén tíz ilyen kurzus közül választhattak a táborozók.
A mesterképzések koordinátora a képünkön látható Kovács Bence volt, aki elmondta: a mesterképzések kiscsoportos, szuperintenzív tanfolyamok speciális témákban, és nem jelentenek egész napos elfoglaltságot, így a csoportok nem szűnnek meg, sőt a még hátralévő munkájukat is folytathatják. A DUE-tábor régóta működő, nagy rendszer, ezért minden ilyen reformnak idő kell, hogy „beérjen”. Idén már látjuk, hogy a mesterképzések keresettek és eredményesek, de az is tény, hogy tennünk kell még az alapképzések és a mesterképzések zökkenőmentes átmenete érdekében.
2024-ben az alábbi mesterképzéseket hirdettük meg:
1. SzínpadON – színpadi műsorvezetők mesterképzése dr. Szayly Józseffel.
2. Titkos Textek Társasága – kreatív írás mesterképzés Herczeg Zsolttal.
3. Tik-Tok/Insta mesterképzés Vincze-Hajnal Blankával és Barna Viviennel.
4. Etix Presszó – jogi és etikai újságíró mesterképzés Bihari Bernadettel.
5. Videós mesterképzés Szentendrei Adriennel és Hora Dániellel.
6. Játék-Hang – hangjáték mesterképzés Kuti Sándorral és Kovács Bencével.
7. Fotós mesterképzés Lakatos Gergővel és Szabó Zsomborral.
8. Online mesterképzés Panulin Boglárkával és Velek Domonkossal.
9. KickOff – kereskedelmi rádiós mesterképzés Bodonyi Dániellel és Hanti Mártonnal.
10. Mesterséges intelligencia mesterképzés Kruzslicz Dáviddal.
A tábor után rövid beszámolót kértünk mindegyik mesterképzőtől.
Herczeg Zsolt Titkos Textek Társasága néven kreatív írás mesterképzést tartott: „A DUE-tábor egy harsány, kifelé forduló, önmagát megmutató közeg, és ez nagyon jól van így. Én azonban olyan mesterképzést szerettem volna, amely csendes, érzelmes, befelé forduló és saját magának alkotó. Éppen ezért a tanítványaim nagyon személyes leveleket írtak, amelyeket rajtam kívül senkinek sem kellett megmutatniuk. Volt, aki egy közelmúltban elhunyt rokonához írt búcsút; volt, aki az iskolai barátjának küldött vallomást, mert az illető most messze költözik tőle; volt, aki a tíz évvel későbbi önmagához fordult tanácsokkal, de olyan is akadt, aki verssel lepett meg. A írásokon mindenkivel kettesben dolgoztam, elmélyülten, szóról szóra, sorról sorra haladva, keresve a legőszintébb és legválasztékosabb kifejezéseket, kijavítva a helyesírási és nyelvhelyességi hibákat, ötleteket adva a hatásosabb megfogalmazáshoz. A leveleket számítógépen írták, de a kész szöveget már kézzel, az általam hozott szép levélpapírra, hogy aztán ezeket a titkos texteket díszes borítékban hazavigyék, és – ha akarják, ha lehetséges – kézbesítsék a címzetteknek.”
Kuti Sándor (képünkön) és Kovács Bence Játék-Hang néven hangjátékkészítő mesterképzést tartott: „A médiafogyasztási szokások az utóbbi évtizedekben totálisan fejre álltak. Mindent ural a film, a videó és a villáminformációk habzsolása. Ebben a száguldó és felszínes környezetben egy olyan virtuális valóságba invitáltuk a mesterképzés résztvevőit, ahol a hétköznapinál sokkal nagyobb teret kaphat a képzelet. Akár egy filmben, itt is el lehet merülni a történetben, az érzelmekben: igazi hangmozi ez, amiből egy szeletet sikerült megmutatnunk a játék-hangos mesterképzés résztvevőinek. A beszélgetéseken többek között megvilágítottuk a párhuzamokat a festészet és hangművészet között: mindkét művészeti ágban valósághű, elnagyolt, vagy akár teljesen elvont módon lehet gondolkodni és alkotni . A tanítványaink ekkor már azon is gondolkodtak, milyen produkcióval fogják meglepni a tábor lakóit, hogy ők is részesei lehessenek ennek a varázslatnak. Persze, igazán csak akkor lehet befogadni ezt az élményt, ha nem a popcorn és a kóla a legértékesebb része az eseménynek. Így aztán egyik délután közösen élvezhették a sztereó kísérleti korszakában született, három eseményszálon futó szerelmi történetet Domján Edit ezerszínű hangjával. Késő este sejtelmes gyertyafény mellett hallgathattak izgalmas krimit: az Alan Parsons Project Edgar Allan Poe művei által inspirált zenéjének dinamikus, néha félelmetes ritmusait Bankó Éva szerkesztésében Ternyák Zoltán megrázó előadása egészítette ki briliáns Babits-fordításokkal. Ahogyan az elmúlt táborokban minden alkalommal, a Hangmozi programja most is sikeresnek bizonyult. Bár a hangjáték műfaja méltatlanul elfeledett, ismeretlensége ellenére is nagyon gyorsan és könnyen megtalálja az utat a hallgatóhoz, hiszen a virtuális valóság érzését, a szabad képzelet világát mindannyian szomjazzuk. A képzés végére egy közös ötletelésből építkező, egy tábori éjszaka történetét csak zajokkal és zenével elmesélő mini hangjáték készült. Az „Átaludtad!” című produkciót a táborzárón nagy sikerrel mutatta be a Játék-Hangos csapat. Ide kattintva meghallgatható.”
Vincze-Hajnal Blanka és Barna Vivien TikTok/Insta mesterképzést tartott: „Idén hasonlóan dolgoztunk, mint tavaly: felmértük, hogy kit melyik platform érdekel jobban; velük ki-ki a saját területén többet beszélgetett, de mindenki belekóstolhatott ebbe is, abba is. A TikTok esetében specifikus tematikát nem alkalmaztunk, inkább a trendek követésére fókuszáltunk. Mindenki megismerte a TikTok elterjedt vágóprogramját, a CapCut-ot, az Instagram esetében pedig a Canva kép- és posztszerkesztő alkalmazást, illetve egy kicsit a Photoshopról is beszélgettünk. Szó volt ezeknek az oldalaknak a kezeléséről – milyen a jó Instagram oldal; mire kell figyelniük, ha például a saját vállalkozásuk vagy munkáik hirdetésére használják ezeket a platformokat. A marketing világába is igyekeztünk bevinni őket. Arra fókuszáltunk, hogy mindenki csak azt csinálja, amit szeret és élvez, tehát a módszerünk a kedves pedagógia volt. Érdeklődőek voltak, a produktumokat jól megcsinálták, és a pénteki napon be is mutatták azokat a tábornak.”
Bihari Bernadett Etix Presszó néven médiajogi és médiaetikai mesterképzést tartott: „Beszélgetős foglalkozás volt. A résztvevők cikkeket gyűjtöttek arról, hogy szerintük milyen egy nem etikus írás, és azokat boncolgattuk, illetve rövid cikkeket írtak például a nők helyzetéről a munka világában. Az újságírást tehát etikai és jogi szempontból közelítettük meg. Megnéztük, milyen egy etikai kódex, kikre és hogyan terjed ki, milyen jogi szabályozás és szabadság vonatkozik egy újságíróra, illetve hogyan érvényesülnek az emberi jogok az újságírásban. Színes, interaktív prezentációt készítettem, azt beszéltük át, illetve volt kötetlen beszélgetés is a témában. Sokat kérdeztek, érdeklődők voltak.”
Szayly József SzínpadON néven olyan mesterképzést tartott, amelyen a színpadi műsorvezetést lehetett gyakorolni: „Ez a mesterképzés azoknak szólt, akik közönség elé állva professzionális teljesítményt szeretnének nyújtani a konferanszié nehéz és összetett, de nagyon izgalmas szerepkörében. Magabiztosan a közönség elé lépni, ott mozogni, beszélni, lámpalázat legyűrve, hatásosan; ha kell, komolyan, ha kell humorosan, de mindenképpen szépen, érthetően – ez olyan képesség, amely az élet minden területén nagy hasznára válik az embernek. Gyakorlati foglalkozásokat, helyzetgyakorlatokat tartottunk, amelyeken a résztvevők felkészültek a szereplésre, majd mikrofon mögé álltak, tanulták egyebek mellett a helyes légzést, hangsúlyozást, beszédstílust, illetve a váratlan helyzetek lereagálásának trükkjeit. A képzés végén élesben is kipróbálták magukat a fotókiállítás, illetve a táborzáró rendezvény műsorvezetőiként.”
Bodonyi Dániel és Hanti Márton KickOff néven kereskedelmi rádiós mesterképzést tartott: „Rádióhallgatás közben gyakran merülhet fel bennünk a kérdés: vajon miért játsszák ugyanazt a zenét olyan sokszor az adók? A mi mesterképzésünk résztvevői erre a kérdésre is megkaphatták a választ. A KickOff tagjai a zenei szerkesztés és műsorvezetés alapjait sajátíthatták el. Megtanulták, milyen szempontok alapján választják ki a zenei szerkesztők a rádiókban lejátszott zenéket, majd műsorvezetői szerepben azt is gyakorolhatták, hogyan lehet eladni egy zenét a hallgatónak. Inspirációként belehallgattunk többek között a Rádió 1 és a Music FM felvett adásaiba, majd kielemeztük, mit miért mondott a műsorvezető. A második napon a csapatnak lehetősége nyílt használni az előző nap megszerzett tudást, ugyanis a képzésünk végterméke egy általuk szerkesztett egyórás zenei műsor volt, amelyben mindenkinek egy szabadon választott zenét kellett bemutatnia a hallgatóknak. Mindenkinek személyes tippeket adtunk a zenekonf megírásához, és ahhoz is, hogyan hozza ki a legtöbbet a hangjából. A műsor ide kattintva meghallgatható.”
Kruzsicz Dávid AI az újságírásban néven tartott mesterképzést: „Az volt a célom, hogy a résztvevők megismerjék, mi mindenre használható ma már a mesterséges intelligencia, akár az újságírásban is. Beszéltünk az elméleti alapokról, arról, hogyan működnek ezek az alkalmazások, mitől függ, hogy jó vagy kevésbé jó eredmény születik. A gyakorlatban is kipróbáltuk, milyen utasításokkal, úgynevezett promptokkal segíthet az AI például egy cikk megírásában, a címadásban, vagy a cikkeket promotáló Facebook-posztok létrehozásában. Megnéztük, milyen színvonalon képesek az erre képzett mesterséges intelligenciák fotorealisztikus illusztrációk elkészítésére, amikkel például a cikkeket színesíthetjük, akár egy iskolaújságban is. Írtunk egy tábordalt a mesterséges intelligencia segítségével: a kulcsszavak megadása után az egyik AI elkészítette a szöveget, egy másik pedig többféle stílusban zenét komponált hozzá. Fontos cél volt, hogy mindenki lássa, az AI nem önmagában, az embert kiváltva dolgozik jól, hanem velünk együtt. A folyamat fontos része a saját kreativitásunk vagy épp a tényellenőrző képességünk. Beszélgettünk kicsit a mesterséges intelligencia veszélyeiről is, arról, hogy mennyire tudja kontrollálni a működését az emberiség, milyen előnyökkel és hátrányokkal járhat az alkalmazása a különböző területeken. A kész produktumokat a csoport tagjai bemutatták a tábor előtt, hogy mindenki kapjon egy kis ízelítőt a jövőből.”
Szentendrei Adrienn, Hora Dániel, Gyarmati Erik és Nagy Alíz filmes mesterképzést tartott: „Az volt tervünk, hogy egy kb. 5 perces kisjátékfilmet készítünk. Már a tábor előtt kitaláltuk a sztorit, ami a virtuális valóság, a social media és az ember kapcsolata volt. Szombatra el is készült az Érintés című film. A rendezővel és az érdeklődő csoporttagokkal átbeszéltük a történetmesélés, a forgatókönyvírás és a technikai tudás alapjait. Kipróbáltuk a kamerakezelést, a hangtechnikát és a világítási eszközöket, forgatás közben pedig bemutattuk a felvételindítás, a nyersanyagkezelés és a vágás protokollját. Ezeket minimális elméleti képzés után, gyakorlatban magyaráztuk el. A résztvevők nagyon kíváncsiak voltak és kiválóan dolgoztak. Mindenki meg tudta találni a neki leginkább megfelelő pozíciót, és nagyon jól éreztük magunkat.”
Panulin Boglárka és Velek Domonkos Kérdezz-Felelek néven interjúkészítéssel foglalkozó mesterképzést tartott: „A mesterképzés fókuszában az interjúkészítés volt a nulladik lépéstől az utolsóig, az interjú megjelenéséig. Ez az egyik legizgalmasabb műfaj. Az volt a célunk, hogy a csoporttagok magabiztosabban álljanak hozzá az interjúkészítéshez, és képesek legyenek minél jobb kérdéseket feltenni a választott alanyoknak. Megbeszéltük, mitől jó egy interjú, hogyan vesszük fel a kapcsolatot az interjúalannyal (vagy adott esetben a „képviselőjével”), akár e-mailben, akár telefonon; hogyan zajlik egy ilyen beszélgetés, mire figyeljenek közben. Olyan táborvezetőségi tagokkal vagy táborozókkal készítettek mélyinterjút, akik nincsenek folyamatosan szem előtt, kevesebbet tudnak róluk az emberek, így az íróknak meg kellett találniuk azokat a témákat, amelyek érdekelhetik az olvasókat velük kapcsolatban. Ehhez háttérinterjúkat készítettek a kiszemeltek közeli barátaival. Az elkészült írásokat közösen átnéztük, megbeszéltük a kérdéseik erősségeit, gyengeségeit, és értékeltük, hogyan írták le az interjúalanyok válaszait, hiszen amit a hangfelvételen elmondtak, az nem feltétlenül mutat jól írásban.”
Amint megérkeznek a további képzésvezetői beszámolók, frissítjük a cikkünket!